Psalm 4: avond lied

“Als ik roep, verhoor mij, o God van mijn gerechtigheid! In de benauwdheid hebt U ruimte voor mij gemaakt. Wees mij genadig en luister naar mijn gebed.” Psalm 4: 2

Als ik roep, verhoort U mij dan? Dat is een legitieme vraag die wij mogen stellen aan G'd.

Gegeven het antwoord die je kunt vinden op verschillende plekken in de bijbel, lijkt het een overbodige vraag. Maar een relatie onderhouden doe je ook niet door alleen maar aan de ogen proberen af te lezen, wat een ander bedoelt, of hem/haar beweegt. Een relatie onderhoudt je door communicatie. Door vragen te stellen, door te luisteren naar de antwoorden.

Met een goede communicatie valt of staat een relatie, als dit niet goed is om welke reden dan ook, lijdt de relatie armoede. Je kunt je hopelijk een voorstelling maken, van hoe een relatie er uit komt te zien op korte of lange termijn als de communicatie gestopt is, of zelfs niet mogelijk is. 


Door een daad van ongehoorzaamheid is de relatie tussen G'd en de mens verstoort geraakt. onze geest werd afgesneden van de Bron van Leven, G'ds Heilige Geest. Als we proberen een objectieve blik te werpen op ons verleden, dan zien we dat onze verstoorde relatie met G'd bepalend is geweest voor ons leven, wereld wijd, in de breedste zin van het woord. Mens, dier en natuur hebben te lijden onder deze omstandigheden.

G'd heeft van Zijn kant er alles aangedaan om die relatie te herstellen en Zijn Zoon heeft daar een cruciale rol in gehad en heeft die nu nog door Zijn middelaarswerk in de hemels Tabernakel, in het Heilige der Heilige. Door Zijn werk als middelaar tussen G'd en ons is communicatie mogelijk, Hij heeft ons de Trooster belooft en die is gekomen, die ontvang jij bij de wedergeboorte.

Door onze nieuwe geest is er weer contact mogelijk met G'd via de Heilige Geest die van ons lichaam Zijn tempel heeft gemaakt. Wij hebben vanaf onze bekering een G'ddelijke inwoning.

De inwoning van de Heilige Geest maakt het mogelijk dat wij weer kunnen bouwen aan onze relatie met G'd. G'd kan weer in contact treden met ons en ons leiden op onze weg. Een weg waarin wij groeien mogen in de liefde van Christus.

Als ik roep, verhoort G'd mij dan? Dat is niet een vraag van de Psalmist, dat is mijn vraag nav van Davids verzoek om verhoring aan G'ds adres.
Zijn ervaringen met G'd strekken ook tot een mooi en troostend antwoord; “In de benauwdheid hebt U ruimte voor mij gemaakt.”
Als het leven pijn, doet, als zorgen de overhand krijgen, als we terecht zijn gekomen in een diep dal, en wij roepen G'd aan dan zal Hij ons antwoorden. G'd maakt ruimte in Zijn "overvolle" planning, speciaal voor ons en zeker als wij in onze moeilijkheden Zijn naam aanroepen. Dat is een van de vele beloften die wij vinden in de Psalmen.

Wij zijn Zijn kinderen, wij Zijn zijn gunstgenoten, Hij heeft ons afgezonderd, geheiligd en als Ik Hem roep dat hoort Hij naar ons. Horen is bij G'd meer dan een waarneming met het oor, horen is gelijk aan luisteren, luisteren is onderdeel van actief handelen. Dat is mijn G'd.

Hij is mijn G'd omdat Hij in tegenstelling tot wat anderen daarover roepen, Zijn aangezicht over mijn leven laat schijnen, Hij is in mij geïnteresseerd, Zijn aangezicht is gericht op mij, Hij wil in contact zijn, communicatie hebben, een relatie hebben maar ook onderhouden. Zijn genezend en zegenend licht zal daarom over jouw en mijn leven gegoten worden.

Mijn vrede en mijn blijdschap komt van de Eeuwige, van de Alpha en de Omega, van het begin en einde van alles. En of ik nu in dit leven kom te overlijden of ik mag Hem straks in levende lijve ontmoeten op de wolken van de hemel als Hij komt met majesteit, ik weet dat Hij mij veilig zal laten wonen op die plaats die Jezus mij belooft heeft en waar ik nu al van mag proeven in mijn dagelijks leven. G'd is realiteit, de wijsheid van de wereld kan dit niet bevatten. Ook in kan dat niet bevatten, maar ik weet. Hij heeft mij gezocht, G'd heeft geroepen; “Waar zijt gij”, ik heb geantwoord; Heer hier ben ik, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.

“Weet toch: de HEERE heeft Zich een gunsteling afgezonderd; de HEERE hoort als ik tot Hem roep.” Psalm 4: 4











Reacties

Populaire posts