G'ds gemeenschap van gelovigen

"Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus." Gal. 6: 2

Ik ben op zoek, op zoek naar een perfecte kerk, daar waar leden van elkaar houden, er voor elkaar zijn, liefde betonen, zorg uiten, zorg hebben en zorg verlenen.



Ik ben op zoek, naar de ideale kerk, waar de een de ander "uitnemende acht dan zichzelf", in nederigheid elkaar dienstbaar willen zijn, en omzien naar elkaar.

Ik ben opzoek naar..... nee niet echt naar een kerk, ik ben opzoek naar een gemeenschap, waarin ieder individu centraal staat, waarin ieder individu gedragen wordt, op een hoger plan wordt getild en zich gedragen voelt als op adelaars vleugels.

Ik ben op zoek naar een gemeenschap, waar ik mijzelf mag zijn, waar ik fouten mag maken, maar bovenal waar ik mag leren van mijn fouten, en waar mijn zonden niet zwaarder tellen als de zonde van ieder ander.

Ik ben op zoek naar een gemeenschap waar ik wil, mag en leer groeien in geloof en liefde, in respect en nederigheid, waar ik wil, mag en leer groeien in vergeven en vergeten, waar ik wil, mag en leer groeien in verdraagzaamheid en tolerantie.

Ik ben op zoek naar een gemeenschap waar de liefde van Christus gedeeld wordt, waar Christus weer het hoofd mag zijn en centraal staat in alles wat wij doen. Van aanbidding tot bijbel studie, van eredienst tot discipelschap en fellowship.

Ik ben opzoek naar een gemeenschap van gelovigen die alles gemeenschappelijk hebben, die echt alles gemeenschappelijk hebben, dus ook mijn lasten, zaken waar ik last van heb, zaken waar anderen door wie ik ben last van hebben, een kerk die ook mijn karakter wil hebben, delen en helpen vormen naar het beeld van Jezus Christus.

Mijn gemeenschap, mijn kerk, mijn gemeenschapsleden, mijn kerkleden, zouden die samen met mij, mijn lasten echt willen dragen?

Dit zijn mijn lasten:
fouten, pijn, tekortkomingen, verdriet, ziekte, gebreken, zwakheid bekrompenheid, klagen, jaloezie, roken, drinken, eten, koopzucht, begeerte, leugens, roddelen, disrespect, afwijzen, liefdeloosheid, arrogantie, stelen, overspel, niet kunnen vergeven, eenzaamheid, ongeloof, twijfel, stug, onrust, slapeloosheid, ongeduldig, betweterig, ontoegankelijk, introvert, extrovert, kortzichtig, opvliegend, lauwheid, gedrevenheid........?

Met welke lasten zouden zij mij willen helpen dragen, en met welke lasten zou ik hen kunnen helpen dragen?

De insteek om er voor elkaar te zijn heeft te maken met het zelfbeeld tov anderen, en met het G'ds beeld welke ik heb of die andere heeft. Welke karikatuur heb ik in de jaren door alles wat op mijn pad is gekomen gemaakt van G'd. G'd is liefde, maar hoe vertaalt zich dat in het hoofd en het leven van de individu. Ben je meer dan die ander en voel je je ook zo? Wat zou de positie van de individu binnen de groep mogen zijn? Hoe ziet liefde hebben, en delen er dan uit?

Jezus heeft als Rabbi een bijzonder antwoord en uitgangspunt op, hoe de onderlinge verhouding moeten zijn en hoe zich dat verhoudt in de praktijk:

"Als Ik dan, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, moet ook u elkaars voeten wassen." Johannes 13:14

In de gemeenschap kom je sterke mensen tegen, maar ook sterke persoonlijkheden. Hoewel deze type mensen enorm kunnen verschillen van elkaar, is sterk hun gemene factor en belangrijk voor de gemeenschap. Broeders en zusters, vrienden, mensen waar je je aan op kunt trekken. In de gemeenschap van Christus gaat het om mensen die hun zwakheid erkennen en volledig vertrouwen op de kracht van de inwonende Geest. Ze zijn zich bewust van de G'ddelijke inwoning, gaan in die autoriteit staan en kunnen op die manier de koers bepalen voor de gemeenschap van gelovigen.

Aangezien er dus ook zwakken mensen zijn in de groep, is het aan de sterken om daar rekening mee te houden, deze broeders en zusters, deze vrienden van Christus te ondersteunen, te onderwijzen, en te begeleiden met geduld en in liefde. Hoewel niet in de tien geboden is het een gebod van de Allerhoogste.

"Maar wij die sterk zijn, zijn verplicht de zwakheden van hen die niet sterk zijn te dragen, en niet onszelf te behagen." Romeinen 15:1

Zo wil Christus dat Zijn gemeenschap eruit ziet, dit zouden de kenmerken kunnen (maar door de Geest geleidt) zeker moeten zijn, en altijd voorafgaand aan groei. Let wel groei is geen stilstand, groei is progressie en vooruitgang. Groei is niet, na jaren tot de conclusie moeten komen dat we bij de melk zijn gebleven en het vaste voedsel nooit tot ons hebben genomen. Melk is geen teken van kracht bij een "volwassen" gemeenschap. Wij worden er toe opgeroepen om dit te realiseren, dmv bemoediging, ondersteuning en geduld. Dit zorgt ervoor dat de gemeenschap van gelovigen een krachtige en sterke groep is, waar satan geen ingang vindt om zijn verderfelijk werk te verrichten.

"En wij roepen u ertoe op, broeders, hen die ordeloos leven terecht te wijzen, de moedelozen te bemoedigen, de zwakken te ondersteunen, en met allen geduld te hebben." 1 Thessalonicenzen 5:14

Groepsdynamiek is heel intens, diverse personen, met allemaal hun eigen unieke karakters die voor veel reuring kunnen zorgen. Ego's die afgebroken moeten worden. Hij moet wassen ik moet minder worden, zijn processen die jaren in beslag nemen, die verantwoordelijke zijn voor vreugde maar ook voor verdriet. Is het niet je eigen juk die zwaar op je schouders drukt, dan wel het juk van de gemeenschap. Dat is niet wat G'd voor ogen heeft, Hij heeft enkel vreugde voor ogen en dat is haalbaar, maar niet uit kracht, noch door geweld, maar door de Geest.

"Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;" Mattheüs 11:29.










Reacties

  1. Mooi, rijk stukje. Zolang ik niet perfect ben zoek ik geen perfecte kerk. Die uitspraak van het voeten wassen is erg krachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts