een nieuwe week, een gezegende week?!

“De ogen van de HEERE rusten op de rechtvaardigen, Zijn oren zijn gericht op hun hulpgeroep.” Psalm 34: 16

Wat ligt er deze week voor jou in het verschiet? Zijn het weer de standaard dingen zoals, werk, studie, vakantie, klussen, zorgen, ziekte, verdriet en pijn? Of ga je deze week bijzondere dingen meemaken; hulpverlenen, een luisterend oor zijn, een schouder bieden, voor iemand een klusje doen, boodschappen halen, planten water geven, schoolplein vegen, ramen lappen, tuin onkruid vrijmaken, koffie schenken en gezelligheid bieden. Of als kers op de slagroomtaart; G'd zoeken, G'ds wil ontdekken, G'ds wil begrijpen en G'ds wil leven, met alle gevolgen van dien :-)?

Hoever kijk jij vooruit en hoeveel zorg geeft jou dit. Kijk je een dag vooruit, een week, een maand een jaar of jaren om er achter te komen hoe jij je leven tegemoet treedt of wilt treden, als dit en dit gebeurd, als je deze ziekte zou krijgen, als je huis nog niet verkocht is op dat en dat moment (het stond nl in de markt al op verlies), als je nog geen baan hebt over drie kwart jaar, als de medicijnen over een week nog niet zijn aangeslagen, of de pijn die ieder keer door je lijf raast met een paar uur nog niet over is, of waar je morgen of aan het einde van de maand je gezin van moet onderhouden, omdat iedere maand langer blijkt te zijn dan je financiële middelen. Oh ja, on top of all that, jouw gezin, waar spanning, stress, onbegrip er verwijdering, dagelijkse realiteit is.


Is je leven gevuld met zorg en angst? Wordt dit ook nog eens verstrekt door pijn, verdriet, eenzaamheid en strijd?
Is het gegrond dat je met zorg en angst de dag of de nieuwe week tegemoet treedt? Het antwoord is helder en duidelijk, als er zorgen zijn dan zijn ze reëel, je pijn, jouw verdriet, eenzaamheid, financiële problemen en strijdt tegen je ziekte, daar wil ik niets aan af doen en daar mag ook niemand anders iets aan af doen. Wat reëel in deze wereld is, is reëel en daar valt niets op af te dingen.

Een nieuwe baan, kan een oplossing voor jouw financiële problemen zijn, nieuwe medicijnen voor jouw ziekte of pijn, vrienden in je leven voor jouw eenzaamheid, en hulp in welke vorm dan ook als oplossing voor je zorgen. Maar zijn het echt oplossingen, zijn het blijvende oplossing, zijn het oplossingen die een honderdprocent definitief vertrouwen geeft voor de toekomst? Nemen dit soort oplossingen echt al je zorgen in je leven weg en kunnen zij voor permanente vrede en rust zorgen? 

Als christen en volger van Jezus Christus geloof ik in G'ddelijke leiding in mijn leven, als basis voor de oplossing van al mijn problemen.
Voetstappen in het zand staan daar voor mij persoonlijk, synoniem voor. Van het lijstje zorgen en problemen die hierboven de revue zijn gepasseerd, ben ik absoluut in de verste verte niet van gevrijwaard. Toch leer ik dagelijks beetje bij beetje en voetje voor voetje van mijn zorgen los te komen. Niet omdat ze er niet meer zijn en niet meer reëel in mijn leven aanwezig, verre van dat, maar omdat ik op wonderbare wijze mijn focus mag leren te verleggen. Dit komt voor uit een wens die op mijn hart is gelegd, maar komt alles behalve voort uit het vermogen wat ik heb omdat ook te kunnen realiseren. Het gebeurd buiten mij om, maar wel binnen in mij.

Ik geloof in de G'ddelijke inwoning van G'ds Geest. Ik geloof in de belofte van G'd dat Hij mij kent en iedere dag voor mij zorgt. Hij zorgt niet morgen voor mij, Hij neemt mijn zorgen voor morgen niet weg, (omdat dat niet kan, ik leef nl in het hier en nu), maar draagt mij vandaag door alles wat op mijn pad komt heen. Ik ben er honderdprocent van overtuigd dat G'd die er alles aan gedaan heeft om Zijn kroonstuk van de schepping, mij, die Hij gered heeft door het offer van Zijn Zoon Jezus Christus aan het kruis, iedere dag draagt. Dat Hij altijd in de omstandigheden, in de dingen die ons overkomen aanwezig is, omdat wij nu eenmaal leven op een planeet van dood en verderf. G'd is als een soort heilig en G'ddelijk filter, Die er zorg voor draagt dat niets op ons pad komt wat wij niet handelen kunnen, of dragen.

Als ik terug kijk op mijn leven, dan zie ik tot op de dag vandaag twee voetstappen in het zand. De momenten dat ik dacht dat ik er alleen voorstond of zelfs dacht dat ik er altijd alleen voor had gestaan, blijkt nu na al die jaren dat het helemaal niet mijn voetstappen waren, maar dat Hij mij altijd gedragen heeft. 

Hier een kleine illustratie hoe ik tot voor kort mijn leven ervaren heb.
Ik heb zevendertig jaar geleden een auto gekocht en ook gereden. Ik reed deze auto op eigen kracht, ik duwde deze auto de helling op en helling af en als hij een beetje vaart kreeg sprong ik erin en kon ik genieten van de (korte) rit, dan moest ik er weer uitspringen en weer keihard duwen totdat mijn auto weer wat snelheid kreeg en ik weer even kon genieten van de korte rit.

Recent heb ik mijn auto in geleverd en na inspectie door de Garage deed ik een wonderlijke ontdekking. Volgens de Garagehouder zag de auto er nog netjes en goed onderhouden uit, vooral de motor leek als nieuw en deed het super, draaide netjes rond als een zonnetje.
Ik zei tegen de Garagehouder met een mega verbazing en verheven stem; Motor???!!!

Al die jaren heb ik in een auto gereden waarvan ik het woord auto van automatisch nooit bleek begrepen te hebben. Ik heb jaren een vehicle voortgeduwd terwijl ik gewoon de sleutel in het contact om had kunnen draaien en de Motor het zwaarste werk had kunnen laten doen, vooral de berg op. In dit vehicle van zevenendertig jaar oud zit een Motor, een diep verborgen, krachtige en alles overwinnende Motor. Tot mijn schaamte moet ik toegeven dat ik dat wel wist maar niet de volle betekenis ervan. Ik heb die Motor altijd meegesleept in mijn vehicle terwijl Die Motor mij had mee moeten slepen, ik had niets hoeven te doen op eigen kracht, maar de Motor had al dat (onmogelijke) werk voor mij kunnen verrichten.

Ik ben een christen, ik ben wedergeboren, verlost en gered. Jezus beloofde ons de Trooster die in eeuwigheid bij ons zou zijn. Hij is mijn Motor, mijn Krachtbron. Hij is het die mij dagelijks leidt, mij draagt in alle omstandigheden. Zorgen komen en gaan, strijd zal er altijd blijven in ons leven, lijden en last zal zolang we hier op aarde rond wandelen iedere dag ons deel zijn. Maar als ik wandel, wandel ik met G'd, in de kracht van de Geest omdat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest, er woont iets G'ddelijks in mijn vernieuwde geest. Geloven en iedere dag uitzien naar de werking van deze inwoning, leert mij in de autoriteit te gaan staan die mij gegeven is, nl de autoriteit van Jezus Christus, het is in Zijn naam dat ik leef, dat ik geloof en dat ik werk. Het resultaat van deze inwoning is:
- vrucht: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
- gaven: wijsheid, kennis, geloof, genezing, werking van krachten, profetie, onderscheiden van geesten, verschillende talen, uitleg van talen. 
- wapenrusting: waarheid, gerechtigheid, bereidheid, geloof, zaligheid en het zwaard van de Geest, G'ds Woord.

Zorgen zullen blijven, maar ze zullen plaats maken voor vrede en rust, voor liefde en vertrouwen.

“Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven? Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet; en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meerkleden, kleingelovigen? Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad” Matteus 6: 25-34.

Reacties

Populaire posts