de tien geboden versus tien beloften

De tien geboden versus tien beloften:


Je zult naast Hem geen andere goden vereren,
Omdat Hij al je wensen vervult.

Je zult geen godenbeelden maken,
Omdat je genoeg hebt aan Jezus, het beeld van de onzichtbare God.

Je zult de naam van de Heer niet misbruiken,
Omdat Jezus’ naam je dierbaar is.

Je zult de sabbat in acht nemen,
De rust die Jezus je aanbiedt om te vertrouwen op alles wat Hij volbracht.

Je zult eerbied voor je ouders tonen,
Omdat Gods Geest je hart naar hen richt.

Je zult geen moord plegen en niemand haten,
Omdat je doordrongen bent van de genade die Jezus zelfs je vijanden aanbiedt.

Je zult geen overspel plegen,
Omdat je weet dat de ander een tempel van de heilige Geest is.

Je zult niet meer stelen,
Omdat je leeft van Gods onverdiende gunst en alles van God ontvangt.

Je zult over een ander geen vals getuigenis afleggen,
Omdat de liefde dat niet toelaat.

Je zult je zinnen niet op het bezit van een ander stellen,
Omdat alles God toebehoort en Hij voorziet.

bron: Willem de Vink



Reacties

  1. Ik vind dit Heel mooi verwoord. Blijft de vraag, als ik G'd lief heb boven alles en mij niet aan de wet houdt, dus ik gebruik Zijn naam wel ijdel en aanbidt wel andere goden en vier een andere dag dan de sabbat of helemaal niet een dag, waar sta ik dan in mijn relatie tot G'd? Ik hoor zo vaak christenen zeggen: ik doe het op mijn manier, wat bij mij de vraag oproept is er wel een jouw manier om G'd te dienen of is er alleen een G'd manier (4 beloften :-) ) om G'd te dienen. Als ik mijn naaste lief heb als mijzelf, maar niet respecteer, en wel steel en lieg waar sta ik dan als christen, of is hier misschien ook een optie voor "mijn manier", of geldt hier ook dat er maar 1 weg is en dat is G'ds weg (laatste 6 beloften :-) )?
    Hoe mooi ik ook al die subtiele nuanceringen ook vindt en ondanks dat een dergelijke bewoording dichter bij mijn gevoel komt, hoe heb ik mij als christen te verhouden tov de wet die mij niet meer kan veroordelen, kan ik die wet of beloften dan negeren en is dat wel zo wijs? Maar dit gevraagd en geschreven hebbende, ik ga ze zeker "lenen" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Is het niet zo dat wanneer we Hem liefhebben boven alles gehoorzaamheid volgt? Altans, het streven ernaar? Alleen geldt dat wellicht niet voor iedereen die zegt van Hem te houden... Ik denk dat de beloften voort vloeien uit liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als wedergeboren christen wil je niets liever dan Jezus volgen in Zijn voetsporen, en dus ook Zijn geboden naleven? T zijn lastige vragen die je stelt, maar wellicht heb je wat aan de volgende Bijbelverzen: Het geloof en de wet: Galaten 3,1-4,11 / het nieuwe leven: Efeziërs 4,25-6,9 (NBV)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry dat ik moeilijke vragen stel, ik probeer alleen al jaren achter de gedachtengang te komen, hoe christenen de vertaalslag maken van: ik hou van G'd en dan doe ik wat goed is en de wet is afgeschaft dus die hoeven wij niet meer te volgen.
    Ik begrijp dan nog steeds niet goed wat ze dan als norm/kader gebruiken voor hun dagelijks leven. Als ik vrij ben van de wet, mag ik dan door rood rijden? Wanneer ik die vraag dan zo stel dan krijg je hoegenaamd altijd te horen; nee dan moet je nog steeds stoppen voor rood, zodra je door rood rijdt ben je als het ware gewoon weer strafbaar, los van het feit dat de rechter je een uur daarvoor vrijgesproken had voor een soortgelijk vergrijp. Als ik dan doorvraag krijg ik standaard dezelfde antwoorden, ja 9 geboden daar houden we ons dan wel aan maar het 4e gebod is voor de joden, en daar loop ik altijd op stuk. Waarom zijn dan die 9 nog wel actief en dus blijkbaar niet afgeschaft en het vierde gebod wel. Ik kan daar niet mee uit de voeten. Ik weet dat de wet ons niet kan verlossen, de verlossing vond buiten de wet om door het offer van Jezus Christus. Mijn geloof in dat offer zorgt ervoor dat ik dood voor de wet ben en dus niet meer strafwaardig, maar volgens mij is dat dus niet een vrijbrief om de wet die Christus niet heeft afgeschaft te negeren en dat als ik G'ds naam ijdel gebruik vergeving van zonde nodig heb, die als ik berouw heb ook per definitie zonder aanziens des persoon krijg. Het houden van de wet is van geen nut om de relatie met G'd hersteld te krijgen, maar in mijn perceptie noodzakelijk om de relatie met G'd zuiver te houden en volgens mij gebruikt G'ds Geest die vanaf de wedergeboorte in ons woning maakt dezelfde wet om de richting te bepalen voor ons leven. Dus mij afhankelijk als wedergeboren christen opstellen voor verlossing en redding van de wet is absoluut zoals Paulus schrijft; wat is er in jullie gevaren?
    De teksten die je hier vermeld bevestigen volgens mij dat de wet heilig en goed is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts